Kvalitné investičné víno patrí do rúk solventných ľudí, ktorí tento lahodný mok milujú. Kvapku po kvapke si ho nalievajú do svojho portfóliového pohára. Ten musí mať punc mimoriadneho luxusu. Lebo investovať do vína, to je umenie, ktorému sa boháči z celého sveta učia dlhé desaťročia.

Začínať vraj extrémne drahou fľašou nie je ten najlepší nápad. K investičnému pokladu sa treba prepracovať postupne, s pokorou a hlavne čistou hlavou. Vôbec to nie je jednoduché. Investovať do hroznového moku, to chce veľa skúseností a znalostí. Víno treba kupovať na správnom mieste a v správnom čase.

Zrejúci potenciál

Investori si väčšinou najímajú odborníkov na investičné vína. Jedným z nich je aj Miroslav Jajcay, someliér a obchodník s vínom. Na nákupy chodí do Francúzska, hlavne do Bordeaux, kde sa investičné vína predávajú a nakupujú už od 12. storočia.

„Pri austrálskych či kalifornských alebo slovenských vínach tento obchod nefunguje, i keď pokusy boli najmä v Austrálii,“ vysvetľuje someliér. Ako teda investovanie do vína funguje? „Kupujem mladé víno En Primeur, to znamená ešte pred tým, ako sa dostane do fliaš. Má nižšiu cenu, ale má aj zrejúci potenciál, ktorý jeho cenu môže časom zvýšiť,“ vysvetľuje podstatu tohto biznisu Jajcay.

Zhodnotenie je zaručené

Investičného vína je na trhu málo. Preto je takmer isté, že jeho cena bude stúpať. Tam, kde rastie dopyt, zvyšujú sa aj ceny. „Niektoré ročníky vín sa vykúpia priamo v Bordeaux za pár minút. Keď tam nemáte kontakty a nie ste rýchli, tak si to víno nekúpite, lebo sa minie. Navyše na bežné ochutnávky pri francúzskych zámkoch sa bežný vinár nedostane, iba ak s človekom, ktorý sa tam vyzná,“ vysvetľuje Jajcay.

Víno sa tam kupuje ešte pred tým, ako ide zrieť do sudov. V apríli, keď sa robia ochutnávky mladého vína z minulého roka, someliér za pár dní ochutná stovky vzoriek a nakúpi pre klientov niekoľko desiatok až stoviek vín. Odhadnúť zrejúci potenciál vína nie je hračka. Musíte mať chuťovú pamäť, skúsenosti a niekedy sa oplatí ísť aj do menej vydarených vín, ktoré sa môžu viac zhodnotiť.

„Zhodnotenie fľaše z priemerného ročníka môže byť za rok aj 20 percent, ak sa vydarí. Priemerné zhodnotenie investičných vín je okolo 7 percent ročne, i keď som kúpil aj menej známe víno z ročníka 2009, ktorému narástla cena za rok aj dvojnásobne,“ tvrdí odborník.

Zrieť však môžu červené vína z Bordeaux niekoľko desaťročí, i keď „picí“ potenciál majú už po niekoľkých rokoch. Takže o ročné zhodnotenie ani tak nejde. Ceny vín z oblasti Bordeaux sa pohybujú od niekoľko desiatok eur za fľašu až po dvetisíc eur. Napríklad fľaša Château Petrus stojí okolo 1 500 eur a po dvoch rokoch, kým príde na trh či k zákazníkovi, nafľašované a s etiketou stojí okolo 1 800 eur. Potom každý rok jeho cena postupne rastie…

 

Prečítajte si celý článok tu >>

 

[foto: P.Mayer – style.hnonline.sk]